Terugblik op de 2e conferentie van de Academie voor professionele dialoog

Bijgewerkt: 3 nov 2019



foto Jonny Drury

Op 22 oktober vloog ik om 07.00 uur voor de tweede keer naar London Gatwick airport om, na een taxirit van 15 minuten, aan te komen bij Roffey Parc voor de tweede conferentie van de academie voor professionele dialoog. Dit keer nog meer opgewonden, omdat ik die middag mijn paper mocht bespreken met de deelnemers.

Eenmaal aangekomen was ik zo vroeg dat ik meteen kon aanschuiven bij het ontbijt. Daarna verzamelden we in de grote zaal en zag ik dat we met minder waren dan vorig jaar. Uiteraard een mooi weerzien met vrienden van vorig jaar, maar ook de mogelijkheid om weer nieuwe leden te leren kennen uit verschillende hoeken van de wereld. Net als vorig jaar werden er weer home-groups gemaakt van 6 deelnemers. Als home-group deel je ervaringen met elkaar na elke paper-sessie, zodat je toch een beeld krijgt van wat er bij de andere papers besproken is en wat je er van hebt opgestoken. Je moet namelijk kiezen uit verschillende bijeenkomsten zodat er bij alle paper-besprekingen ook daadwerkelijk genoeg mensen zitten.

De verdeling van de papers was als volgt:

Dialogue in the Room (1edag)

Dialogue at School - Joop Boukes Dialogic Team Coaching in TAMK Proakatemia - Timo Nevalainen Bohm Dialogue as a Way to Support Adult Development - Marie-Ève Marchand Inquiry into Dialogue Facilitation - Mirja Hämäläinen and Kati Tikkamäki

Dialogic Intervention (2e dag)

Dialogic Intervention in a Volatile Organisational Takeover - Jane Ball Professional Dialogue As a Research Methodology - Peter Garrett Putting Dialogue to Work in the Virginia Department of Corrections - Harold Clarke and Whitney Barton Related paper from 2018 Dialogue and a Healing Environment in the Virginia Department of Corrections - Harold Clarke and Susan Williams

Dialogue for Systemic Change (3edag)

Trim-Tab Dialogues Transformative Vision and Action in South Asia - William Isaacs The Netherlands in Dialogue A Structural Approach to Dialogue Across Society - Olga Plokhooij Dialogue for Social Change A Practical Case Study - Ove D Jakobsen and Vivi ML Storsletten


In mijn paper beschrijf ik hoe ik van werken met dialoog met jongeren met een licht verstandelijke beperking uiteindelijk het plan heb opgepakt om dialoog een plek te geven binnen onderwijs en op school. Een forse ambitie, zeker nu er zoveel onrust is in onderwijsland, maar zeker nodig. De zaal was goed gevuld en tot mijn verbazing was iedereen razend enthousiast over waar ik mee bezig was en hoe ik het deed. Om wat verlegen van te worden, omdat het voor mijn zo vanzelf en logisch is.

In de avond bij het diner en later bij een drankje is er nog veel nagepraat en kon ik ook horen hoe de andere papers waren geweest van Tim en Marie-Eve. Ook later in de eerste avond kwamen we met een klein groepje bij elkaar voor het onderzoek van Mirja en Kati, die graag meer wilden weten over ervaringen met de praktische kant van dialoog. Toen op tijd naar bed, want om de vlucht van 07.00 uur te halen was ik om 04.00 uur opgestaan.


De tweede dag weer een aantal plenaire sessie en in de middag bezocht ik de presentatie van Jane Ball over Dialogic Intervention in a Volatile Organisational Takeover. Boeiend om te horen hoe je in een dergelijk spannende en stressvolle situatie ook nog dialoog weet in te zetten.

De derde dag was ik, naast de bekende plenaire sessies en die van de home-groups, bij de presentatie van Olga en Renate over het avontuur van Nederland in Dialoog. Mooi dat dat vooraf een rondje deden, als check-in, waarbij iedereen in zijn eigen taal aangaf waarom hij of zij bij deze sessie aanwezig was. Dat niet kunnen verstaan, maar wel kunnen ervaren was een bijzondere inleiding.



Terugkijkend zijn een aantal dingen me erg bij gebleven. Naast de ongelofelijk leuke en interessante ontmoetingen, de super verzorging van de locatie en die van de organisatie ervoer ik toch weer de tijdsdruk. Logisch natuurlijk, want er is een programma en je wilt zoveel mogelijk bespreken, maar de snelheid maakt het lastig voor me. Graag zou ik een dagdeel hebben om echt dieper met mensen in gesprek te gaan. Er achter komen waarom ze doen en denken wat ze doen en denken. Meer onderzoek in plaats van delen en daarop reageren.

Een van de laatste opmerkingen van William Isaacs houd me nu nog bezig. Hij zei dat het doen van de dialoog slechts het puntje van de ijsberg is en dat daarvoor (of daaronder) eerst het inner work gedaan moet worden om een dialoog mogelijker te maken. Dit zie ik terug in mijn streven dialoog een plek te geven op scholen. Het inner work omvat vooral kritisch kijken naar je eigen gedachten, vertragen anders luisteren, je kunnen verplaatsen in het perspectief van de ander en denken vanuit Wij in plaats van Ik.

Al met al een waardevolle dag die nog meer energie heeft gegeven om door te gaan met dialoog een plek te geven op scholen.


Dank voor iedereen die deze dagen mogelijk heeft gemaakt. Ik zal ze koesteren.

39 keer bekeken2 reacties

2019 Dialoog op school is een initiatief van Mens in Dialoog

  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Instagram Social Icon